VTF is excited to announce an upcoming event in the heart of Paris, dedicated to the release of "JGS", a font crafted by Adel Faure for text-based art.

⟿ Rendez-vous on May 30, 19:30 at la Générale, 39 rue Gassendi, Paris 14.

The evening will kick off with an introduction by the VTF members. Come to meet, eat, drink and share!

TYPEFESSE
Typefesse : Claire-Obscure
In physics, the shower-curtain effect is the phenomenon in which a shower curtain gets blown inward with a running shower. The problem of the cause of this effect has been featured in Scientific American magazine, with several theories given to explain the phenomenon but no definite conclusion. As a second meaning, the fact that nearby phase front distortions of an optical wave are more severe than remote distortions of the same amplitude is called shower-curtain effect.
Typefesse : Claire-Obscure
Avoir le feu au cul/au derrière. Frétiller de la fesse. En avoir ras le cul. Se bouger les fesses. Avoir chaud aux fesses. Serrer les fesses. Avoir quelqu’un aux fesses. L’avoir dans le cul. Avoir la tête dans le cul. Fesses à l’air. Mettre le cul en vent. Montrer sa lune. Montrer le cul. Péter plus haut que son cul. Avoir le cul entre deux chaises. Se lever le cul devant.
Typefesse : Claire-Obscure
sans une fesse libre, aucun combat ne peut être entendu. JEAN-PAUL SARTRE.
Typefesse : Claire-Obscure
le progrès social commence toujours par l’indépendance des fesses. ALBERT COSSERY.
Typefesse : Claire-Obscure

Aa

Aa

Typefesse : All Styles
SHAKE WHAT YOUR MAMA GAVE YA
Typefesse : Pleine
quand la société sert les fesses, les espaces de liberté individuelle se rétrécissent. ROLAND TOPOR.
Typefesse : Pleine
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz
Typefesse : Claire-Obscure
Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz
Typefesse : Pleine
Download Fonts and sources

Font description

English

Typefesse is a playful butt-shaped typeface in which the letters are rendered in such a way that the reading is done through the folds of the body.

The design of Typefesse is motivated by the surprising combination of two vocabularies, that of the body and that of the alphabet. The drawn alphabet reveals contortionist and playful creatures that either hide inside of it or that expose themselves to it. Is it the letter that defines the bodies' shapes, or is it the other way around? These creatures play with the viewer's gaze and fight against the lettershapes by disturbing their readability with their exuberance. The alphabet is laid bare and readers become spectator-voyeurs in spite of themselves. Typefesse is a typeface that generates a confusion between reading, seeing and spying. It's a titling font, although it has a surprising readability at small body sizes. Its three styles have been named in reference to the moon and its mysteries :

Claire — This is the most agile style, and the most contorted. The bodies are forced to twist or curl up in order to fit inside the letters. When they're set together to form a word, they seem to snuggle against each other and they make the adjacency of alphabetic signs more intimate.

Pleine — This style designates the heart of the letters. It allows the greatest readability at small body sizes and can be used as an additional layer on top of the Claire and Obscure styles.

Obscure — This is the most graphical style and the most illustration-like. The alphabet is represented as an assortment of lock holess through which the reader discovers the backside of letters. The letters are treated like spaces of play.

They are ordered in 2 font-files: Typefesse Claire-Obscure where capitals are Obscure whereas lower cases are Claire and Typefesse Pleine where outlines have been removed.

Typefesse got featured in Typographica's favourite typefaces of 2019. Read the article.

Français

Typefesse est un caractère typographique callipyge dont les lettres sont interprétées de manière à ce que la lecture se fasse au travers des plis du corps.

Le dessin de Typefesse est motivé par la surprise que fait naître le mélange de deux vocabulaires, celui du corps et celui de l’alphabet. L’alphabet dessiné laisse entrevoir des créatures contorsionnistes et joueuses qui tour à tour s’y cachent ou s’y exposent. Qui de la lettre ou du corps modèle l’autre? Ces créatures fessues jouent avec le regard du spectateur et font concurrence aux lettres en troublant leur lisibilité par leur exubérance. L’alphabet est mis à nus et le lecteur devient malgré lui spectateur- voyeur. Typefesse est une fonte typographique qui crée la confusion entre lire, voir et épier. Il s’agit d’un caractère de titrage, bien qu’il soit doté d’une lisibilité surprenante en petit corps. Ses trois styles ont été nommés en allusion à la lune et à ses mystères.

Claire — Il s’agit du style le plus habile, et le plus contorsionné. Les corps contenus dans les lettres sont contraints de se tordre ou de se recroqueviller. Dans un mot ils ont l’air de se blottir les uns contre les autres et rendent le côte-à-côte des signes alphabétiques plus intime.

Pleine — Ce style désigne le cœur des lettres. Il permet la plus grande lisibilité en petit corps et peut être utilisé comme calque d’habillage de Typefesse Claire ou de Typefesse Obscure.

Obscure — C'est le style le plus graphique et le plus illustré. L’alphabet y est figuré comme un assortiment de verrous au travers desquels le lecteur découvre le derrière de lettres. Les lettres sont traitées comme des espaces de jeu.

Typefesse a été sélectionnée comme l'une des typographies favorites de 2019 par Typographica. Lire l'article.

Character Set

/site/assets/files/2060/typefesse_claire-obscure.woff
Share this font on TwitterShare this font on Facebook